Podcasty – Nowe głosy kultury

Podcasty to zarówno edukacja, inspiracja, jak i rozrywka, a słuchając ich czujemy się jak na kawie z przyjaciółmi. Każdego dnia zyskują coraz większe grono miłośników.

,,PODCAST JEST SWEGO RODZAJU WYTRYCHEM DO WIELU, SOLIDNYCH DRZWI”

Wojciech Strózik – menadżer, twórca internetowy i trener. Autor podcastów: ,,Rozwój osobisty dla każdego’’ oraz ,,Bajkowy podcast’’

,,Podcast’’ to połączenie słów ,,iPod’’ – popularny odtwarzacz firmy Apple oraz ,,broadcasting’’ –  czyli inaczej emitowanie/ nadawanie. Pod koniec lat 90, Internet zaczął coraz to gwałtowniej się rozwijać, stając się bardziej otwarty na nowe formy tworzenia treści, a jednocześnie interakcji z użytkownikami. Pierwsze podcasty nie były zbyt skomplikowane. Podstawowy sprzęt, najprostsze aplikacje do montażu audio. Co zatem sprawiło, że podcasty zyskały aż tak bardzo na popularności? Przede wszystkim – autentyczność. Twórcy byli po prostu sobą. Nie bali się poruszać tematów tabu, które skutecznie przyciągały coraz większe grono odbiorców. Wczesne lata 2000 były przełomowe dla podcastingu. Zaczęli tworzyć przede wszystkim niezależni twórcy. Dzięki narzędziom, które zastąpiły kosztowne studia nagraniowe, tworzenie podcastów stało się możliwe nawet w domowym zaciszu. Adam Curry, były VJ MTV, i Dave Winer, specjalista od technologii informacyjnych, byli prekursorami, którzy wykorzystali formę podcastów do obejścia tradycyjnych barier mediów masowych. Ich dzieła, takie jak „Daily Source Code” Curry’ego czy technologia RSS Winera, udowodniły, że można dotrzeć do publiczności na całym świecie, nie będąc uzależnionym od koncesji radiowych czy telewizyjnych. Najlepsi już po kilku odcinkach są w stanie zyskać zaufanie odbiorców i sprawić, że zostaną z nimi na dłużej. Przekazują wiedzę, dostarczają rozrywki, zapraszają ekspertów z danej dziedziny, którzy dzielą się swoim doświadczeniem, zdobytym na przestrzeni lat. 

Fot. Maja Żaczek

Czym podcasty różnią się od tradycyjnych mediów? mówi Janusz Magoński, twórca podcastu ,,Gradienty”, wykładowca Uniwersytetu SWPS.

,,Odpowiem z perspektywy osoby, która sama zdecydowała się na założenie podcastu. W moim wypadku oczywiście zaczęło się od tego, że sam słuchałem wielu polskich i zagranicznych podcastów. Dlaczego spodobała mi się ta forma, w przeciwieństwie do audycji radiowych czy programów telewizyjnych? Odpowiedź jest prosta — content na żądanie. Mogę w dowolnej chwili zatrzymać wywiad, bądź słuchowisko w formie podcastu i wrócić do niego w dowolnym momencie. W kontekście mojej pracy jest to bardzo ważne, ponieważ miewam momenty, w których mogę się skupić podczas słuchania podcastu i wprost przeciwnie. Podcasty również mają to do siebie, że nie są ograniczone czasowo, jak autor się uprze, to mogą trwać nawet kilka godzin i często tak się dzieje. Twórcy nie są ograniczeni żadnymi formatami jak w przypadku audycji radiowych czy programów telewizyjnych. Ten aspekt sprawia, że możemy znacznie lepiej poznać różnego rodzaju osoby, spojrzeć na nie z innej perspektywy, bardziej „szczegółowej”. Podcasty są również bardzo ciekawe z tego powodu, że jest w nich więcej szczerości, właśnie między innymi ze względu na brak ograniczeń czasowych i bardziej „prywatny” charakter. Powyższe zalety tego medium zachęciły mnie właśnie do stworzenia własnego podcastu „GRADIENTY”, w którym opowiadam o znanych i mniej znanych projektantach, dzielę się własną perspektywą oraz zapraszam na wywiady ludzi z branży kreatywnej. To, co osobiście bardzo cenię sobie w podcastowaniu, to aspekt poznawania wielu ludzi, czasem odświeżania starych znajomości oraz przyswajania ogromnej ilości wiedzy, którą potem mogę się podzielić w skondensowanej formie. Polecam każdemu, choć nie jest to tak prosty format, jak pozornie mogłoby się wydawać, to warto!’’

Fot. archiwum prywatne Wiktorii Lebiodzik, gość Wiktoria Dycha

Podcasty uczą

Podcasty rewolucjonizują sposób, w jaki słuchamy i uczymy się nowych rzeczy, oferując nieograniczone źródło wiedzy, dostępne w dowolnym miejscu i czasie. Umożliwiają słuchanie ulubionych twórców, poznawanie nowych ekspertów w danej dziedzinie czy chociażby przyswajanie wiedzy z zakresu, który znajduje się w centrum naszych zainteresowań. Odkrywanie nowych perspektyw, edukowanie się w zupełnie obcym dla nas obszarze czy chociażby znajdowanie inspiracji. Podcasty poruszają różnorodną tematyką, dzięki czemu, każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie. Podcasterzy skupiają się na konkretnej dziedzinie wiedzy, aby najpierw znaleźć swoją grupę docelową, a następnie stopniowo i regularnie budować własną społeczność. Nie musimy ograniczać się do jednego, konkretnego kanału. Można spacerować, biegać czy jeździć na rowerze i jednocześnie słuchać podcastu, przyswajając wiedzę. Słuchanie podcastów obcojęzycznych może być skutecznym sposobem nauki języków, poprzez ekspozycję na naturalną mowę i różnorodne akcenty. Ponadto, istnieje wiele podcastów edukacyjnych, które skupiają się na konkretnych dziedzinach wiedzy, takich jak nauki ścisłe, humanistyczne, biznesowe, czy technologiczne. Słuchanie tych audycji może poszerzyć horyzonty oraz rozwijać umiejętności poznawcze, krytyczne myślenie i analizę. Dodatkowo, podcasty dostarczają aktualnych informacji, co pozwala na ciągłe poszerzanie wiedzy w danej dziedzinie. Sprawiają, że zauważmy aspekty, o których wcześniej nawet byśmy nie pomyśleli. Dodatkowo są wygodne, ponieważ są dostępne na żądanie, a odbiorcy mają realny wpływ na poruszane tematy.

Fot. archiwum prywatne Wiktorii Lebiodzik, prowadząca Justyna Rogula

,,LUDZIE SĄ SUPER, A TO ŻE JA DAJĘ IM PLATFORMĘ DO TEGO, ŻEBY O CZYMŚ OPOWIEDZIEĆ, CO ICH TAK FASCYNUJE(…) TO JEST DLA MNIE MEGA SPEŁNIENIE”

Wiktoria Lebiodzik – autorka i prowadząca podcasty, studentka Uniwersytetu SWPS.

,,PATRZĄC NA TO JAK LUDZKIE ŻYCIE PRZYSPIESZA(…), MOŻLIWOŚĆ ZADECYDOWANIA KIEDY CHCEMY POŚWIĘCIĆ CZAS NA ODSŁUCHANIE TAKIEGO TWORU, JEST DLA NAS SUPER’

Aleksander Grzechca, twórca oraz jeden z prowadzących podcast ,,Pełna kulturka’’  (https://www.youtube.com/@pelnakulturka)

Jakie są główne wyzwania związane z rozwojem podcastingu i jego wpływem na inne formy mediów?

Katarzyna Pawlak, była prezenterka radia Eska, wielka entuzjastka wszelkich form dźwiękowych, opowiedziała naszej redakcji o wzywaniach stojących przed podcastami i ich twórcami.

Własny podcast? Oto kilka krótkich rad, które na pewno pomogą!

  1. Catchy nazwa – na początku trzeba pomyśleć o nazwie, która będzie idealnie odzwierciedlała nasz podcast, ale też nas samych. Nie róbcie tego ,,na szybko’’. Zastanówcie się dokładnie jaka nazwa zapadnie w głowach naszych odbiorców. Zróbcie burzę mózgów, spytajcie bliskich, ale przede wszystkim poczujcie, że to jest wasze.
  2. Tematyka – wydaje się banalne i oczywiste, ale pamiętajcie, żeby skupić się na jednym, wybranym obszarze. To w czym czujecie się dobrze i swobodnie, co sprawia, że uśmiechacie się, gdy o tym mówicie. Pamiętajcie, że odbiorcy wszystko czują i słyszą, emocje także. Nie łapcie się wszystkiego, ponieważ końcowo każdy odcinek będzie pozbawiony duszy i wartościowych treści. Skupcie się na jednym! 
  3. Dobra jakość nagrań – dźwięk jest niesamowicie ważny. Brak szumów, czyste brzmienie, zero zakłóceń. Dobry sprzęt, miejsca do nagrywania – wszystko ma znaczenie. Pamiętajcie, że w podcastach pracujemy na dźwięku i to właśnie na nim skupiamy całą swoją uwagę.
  4. Bądźcie regularni – regularność to klucz do sukcesu. Musicie przyciągnąć odbiorców i sprawić, żeby zostali. Zainteresujcie ich, stwórzcie coś co sprawi, że zaistniejecie w głowach na dłużej, a potem przesyłajcie kolejne dawki swoich treści, dzięki którym będą mogli sprawdzić czy to faktycznie content dla nich.

,,PODCASTY POZWALAJĄ MI OTWORZYĆ GŁOWĘ’

Izabela Bałuk – miłośniczka podcastów, studentka Uniwersytetu SWPS

Subiektywna lista najlepszych podcastów według Kwietnika!

  1. Karolina Sobańska -zdecydowanie ikona podcastowa. Nagrywa przede wszystkim o swoim życiu, diecie, podróżach, czy chociażby life – work balance.. Zapraszani są eksperci z danej dziedziny, który dzieli się swoim doświadczeniem ze słuchaczami, dzięki czemu możemy wyciągnąć z danego podcastu jak najwięcej i wykorzystać to w życiu codziennym. 
  2. Branża by Szymon Machnikowski – branża z zakresu marketingu, mody, otwierania własnego biznesu czy chociażby zakamarki działania wielkich firm i rozmowy z ich założycielami. Szymon zaprasza do swoich podcastów ikony, osoby, które osiągnęły ogromny sukces w różnych branżach, dzięki swojej ciężkiej pracy. Dzięki podcastom jesteśmy w stanie sięgnąć po inspiracje i zdobyć motywację do dalszej pracy. 
  3. Glamour Girlboss – dziewczyny robią swoją robotę po prostu świetnie. Goście zarówno z obszaru kreatywnego, modowego, kosmetycznego – praktycznie każdego. Dzięki temu jesteśmy w stanie zobaczyć jak wyglądają początki w różnych branżach, jakie są wyzwania z tym związane, a przy tym możemy się zainspirować, znaleźć odpowiedź na skrywane w naszych głowach pytania, albo po prostu dowiedzieć się kilku przydatnych rzeczy i zrozumieć jak funkcjonują największe firmy z obszaru kreatywnego. 
  4. Anything goes with Emma Chamberlain – jeśli ktoś szuka podcastu, który pomoże mu przyszlifować swój angielski to ten, będzie strzałem w  dziesiątkę! Emma opowiada zarówno o tym, co dzieje się aktualnie w jej życiu, ale jednocześnie bardzo często podejmuje się tematów, o które prosili jej słuchacze. To sprawia, że odbiorca czuje się rozumiany i wysłuchany. Możemy znaleźć potężną dawkę motywacji od młodej dziewczyny, która budowała swoją markę od podstaw. 

Rozmowy z moimi gośćmi mogą utwierdzić nas w przekonaniu, że podcasty mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie. To potrzebne medium , które sprawia, że jesteśmy w stanie znaleźć wszelkie potrzebne informacje, a jednocześnie rzetelne opinie ekspertów w dziedzinach, które nas interesują. 

SKŁAD REDAKCJI

Maja Żaczek – redaktorka wydania, research, tekst

Jan Jakiel – korekta tekstu, figma

Patrycja Pakos – wywiady

Nikola Jackowska – redaktorka techniczna

Kamil Nikodem – dźwięk, montaż

Źrodła:

  • podkastuj.pl
  • geekwork.pl
  • www.znak.com
  • pinterest/pexels