Trendy social media 2021. Jak skutecznie prowadzić media społecznościowe?

media społecznościowe 2021

Media społecznościowe są nieodzowną częścią życia już nie tylko nastolatków, ale coraz częściej to nasi rodzice, a nawet dziadkowie stają się aktywnymi użytkownikami Instagrama czy Facebooka. 

Niewielka część wśród użytkowników wie jak potężnym narzędziem marketingowym są media społecznościowe. Dla tych, którzy chcą się dowiedzieć i świadomie wejść w świat online mamy kilka porad, sprawdzonych wskazówek oraz rady od eksperta.

Co to są media społecznościowe?

Media społecznościowe (ang. social media) na dobre weszły do naszego życia codziennego. Służą nam do komunikacji, kreowania marki osobistej, wyrażania siebie, nawiązywania znajomości, a nawet do prowadzenia biznesu. 

Media społecznościowe stały się narzędziem informacyjnym oraz biznesowym. Coraz więcej firm jest obecnych w świecie social mediów. Za ich pomocą marki promują swoje produkty czy usługi, docierają do nowych klientów i podtrzymują relacje z dotychczasowymi klientami. Najpopularniejszymi portalami są: Facebook, YouTube oraz Instagram. 


Jak kształtują się trendy w mediach społecznościowych? Jak za nimi podążać?

Od marca 2020 r. na trendy w mediach społecznościowych spory wpływ ma pandemia Covid-19. Lockdowny, nuda w domach i chęć spróbowania czegoś nowego napędzają wirtualną rzeczywistość.

Wiele biznesów właśnie przez pandemię weszła do świata online i rozpoczęła swoje działania w social mediach. Oprócz udostępniania treści organicznych korzystali również z płatnych reklam, które to generowały leady sprzedażowe. Docierały także do większej ilości potencjalnych klientów, co koniec końców przekładało się na zyski i często pomagało przetrwać ten ciężki dla wielu okres. 

Na trendy w mediach społecznościowych wpływ mają bieżące wydarzenia, np. strajk kobiet czy pandemia covid-19. Na większości profilach mogliśmy zaobserwować poruszany temat strajku i koronawirusa, bez znaczenia czy były to konta prywatne, czy firmowe.

Chcesz podążać za trendami, a nawet być szybszy od Twojej konkurencji? Śledź bieżące wydarzenia, tematy kontrowersyjne i odnoś się do nich na swoim profilu.

Posłuchaj wypowiedź specjalistki od mediów społecznościowych – Natalii Szczepańskiej (Ig: natitoworld), która rozwija własne kanały oraz codziennie edukuje w tym zakresie swoich klientów. Natalia ma dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci w skutecznym prowadzeniu profilu na instagramie i innych mediach.

Rozmowa przeprowadzona z Natalią Szczepańską w dniu 21.04.2021 r.


Media społecznościowe w 2021 roku – co możemy zaobserwować jako trend?

Moda na naturalność i zdjęcia bez retuszowania

Trendy w mediach społecznościowych w 2021 roku nadal będą zależne od panemdii covid-19.

Przez długotrwałe siedzenie w domu zaczynamy stawiać na naturalność. Tego do tej pory zdecydowanie brakowało np. na Instagramie. Idealne zdjęcia influencerek, w starannie dobranych stylizacjach, z makijażem i fryzurą prosto z salonu. Teraz im mniej retuszu tym lepiej. Niedoskonałości stają się czymś normalnym, a naturalne zdjęcia publikowane na instagramie mogą przebić te idealne zdjęcia celebrytów i influencerów. 

E-commerce – media społecznościowe jako platformy do zakupów

Zakupy przez Internet to żadna nowość, wiele z nas robi je już od dawna. Allegro, OLX czy strony internetowe naszych ulubionych marek oraz sklepów są szeroko powszechne i często odwiedzane.  

Instagram oraz Facebook również postanowili umożliwić nam zakupy. Na obu tych portalach znajdziemy zakładkę “sklep”. Możemy tam wystawić produkty z naszej oferty, które będą kierować potencjalnego klienta prosto do naszej witryny. Produkty można później oznaczać na dodanych zdjęciach, co skraca ścieżkę zakupową Twojego klienta. Wystarczy, że odbiorca kliknie w zdjęcie, automatycznie przejdzie do sklepu i być może dokona zakupu. 

Krótkie video i transmisje live

Treści w formie krótkich video to coś, co każdy użytkownik powinien wdrożyć, jeśli chce wpasować się w trendy i czerpać korzyści z obecności w mediach społecznościowych. 

Dowodem na to, że filmiki są najbardziej atrakcyjną formą przekazu jest TikTok. Według brytyjskiego magazynu ,,The Guardian” w kwietniu 2020 roku z aplikacji korzystało 2 mld użytkowników, co uczyniło ją najczęściej pobieraną aplikacją na świecie. Z TikToka zaczyna korzystać coraz więcej marek, które chcą dotrzeć do swojej grupy odbiorców.

Krótkie formy popularne są również na Instagramie. Instagram story cały czas cieszy się ogromną popularnością i nadal będzie stanowił znaczący element platformy. Pomimo tego, Instagram już wprowadził nowe narzędzie – Reels, które umożliwia użytkownikom nagrywanie 15-sekundowych filmików z podkładem muzycznym. W Polsce ten dodatek nie został jeszcze wprowadzony, ale zapewne pojawi się w najbliższym czasie.

Nieco dłuższe formy video, takie jak transmisje na żywo są na portalach znane już od dawna. Jednak odkąd wybuchła pandemia covid-19 są częściej wykorzystywane ze względu na dystans społeczny, konieczność siedzenia w domu i zakaz spotykania się z innymi. Na transmisjach live odbywają się koncerty, konferencje prasowe czy szkolenia i kursy, które nie mogły być przeprowadzone w sposób założony. 


Jak zebrać zaangażowaną grupę odbiorców w mediach społecznościowych?

Grupa odbiorców

1. Zacznij od najważniejszego – poznaj swoją grupę potencjalnych odbiorców, klientów czy fanów. Pomoże Ci to w wyznaczeniu kierunku dalszych działań. 

2. Sprawdzaj statystyki dostępne na Instagramie, Facebooku i innych platformach. Zacznij od tych podstawowych, czyli wiek Twoich odbiorców oraz płeć.

3. Twórz treści z myślą o profilach swoich widzów, tudzież klientów. Odpowiednia tematyka skierowana do konkretnej grupy znacznie wpłynie na ich zaangażowanie. 

Czas ma znaczenie

Publikuj wtedy, gdy Twoi odbiorcy mają czas na przeglądanie mediów społecznościowych i zostawienie jakiejś reakcji. W tym również pomogą Ci statystyki oraz dobrze sprofilowana grupa odbiorców. Nie publikuj, gdy Twoi widzowie są w pracy czy szkole. Wstawiaj posty, zdjęcia i relacje np., gdy mają przerwę w pracy lub wracają do domu komunikacją miejską. Wtedy masz więcej szans na to, że zdobędziesz duży zasięg i większe zainteresowanie.

Poruszaj tematy, na które Twoi odbiorcy mogą chcieć się wypowiedzieć. Najlepiej zatem łapać się tematów bieżących, topowych, a nawet lekko kontrowersyjnych. 

CTA – Call to action

Zapytaj odbiorcę o jego zdanie na dany temat. Zadaj dobrze sprecyzowane pytanie i pokaż, że interesuje Cię jego odpowiedź. Wejdź z nim w dłuższą konwersację.

Nie zapomnij o swoim zaangażowaniu! Zaangażowanie musi iść od obu stron – Twojej i Twojego odbiorcy. Dąż do ciągłej interakcji i pokaż, że jesteś zaangażowany w relacje ze swoimi obserwatorami. 


Samouczek

Masz problem z odnalezieniem się w świecie mediów społecznościowych?

Przygotowaliśmy dla Ciebie 5 tipów, od których powinieneś zacząć prowadzenie swoich kont na portalach społecznościowych. Jeśli uważnie przeczytałeś powyższe treści i przesłuchałeś wypowiedź Natalii, specjalistki od Instagrama to jesteś na dobrej drodze. Wystarczy zacząć działać! 🙂

Niektóre sformułowania, którymi porozumiewają się użytkownicy mogą nie być dla Ciebie zrozumiałe. Słownik z najczęstszymi zwrotami, który również dla Ciebie przygotowaliśmy pomoże Ci na początku Twojej przygody w świecie online.


Redaktor: Patrycja Mąkosza

Redaktor techniczny: Sandra Łabuńska

Grupa Redakcyjna: Michał PółTorak, Michał Lelonkiewicz, Dominik Wijas, Fabian Łuszcz


Konta wymienione w artykule:

Anna Lewandowska : https://www.instagram.com/annalewandowskahpba/?hl=pl
Robert Lewandowski : https://www.tiktok.com/@_rl9?lang=pl-PL
Joanna Krupa: https://www.instagram.com/joannakrupa/?hl=pl
Marcin Osman: https://www.tiktok.com/@marcinosman?
Julia Kuczyńska (Maffashion) : https://www.instagram.com/maffashion_official/?hl=pl
Stradivarius: https://www.instagram.com/stradivarius/
Foods by Ann: https://pl-pl.facebook.com/FoodsByAnn
DeeZee: https://www.instagram.com/deezee/

Tagged with: