Drugie życie ubrań

Zdjęcie autorstwa Anna Shvets z Pexels


Statystyczny Kowalski ubiera się za ok. 1300 zł rocznie, czyli łącznie Polacy wydają około 37 mld zł. Z tej kwoty mniej więcej 6 mld zł wydaliśmy w ciucholandach. Co robimy z tymi wszystkimi ubraniami?

Wyrzucamy?

autor: Nicola Javurek


Statystyczny Holender pozbywa się rocznie ok. 12 kg ubrań. Polacy wyrzucają przeciętnie 5 kg. Stany Zjednoczone mają pod tym względem szokujący wynik: 30 kg, w sumie 8 mld kg ubrań wyrzucanych na śmietnik rocznie. Z tego tylko 15 proc. wykorzystywanych jest powtórnie dzięki recyklingowi.

O SIECIÓWKACH


Marki opierające się o model szybkiej mody, takie jak na przykład Zara, oferują już ponad 20 kolekcji rocznie – to ok. jedna kolekcja na dwa i pół tygodnia. Szwedzki H&M wypuszcza do 16 kolekcji rocznie. Kupowanie na dłużej i naprawianie ubrań po
prostu wyszło z mody.

Większość wielkich koncernów odzieżowych nie kłopocze się mierzeniem swojego
wpływu na środowisko. Jednak kilka z nich, które dosięgły poprzednie skandale
w branży, podejmuje działania zapobiegawcze. H&M wyeliminował toksyczne
perfluorowane polifluorowane związki chemiczne ze swoich kolekcji – były używane
do wzmacniania wodoodporności ubrań. H&M jest także firmą, która (wraz z C&A)
kupuje najwięcej ekologicznej bawełny uprawianej w systemie eliminującym
szkodliwe pestycydy i promującym dokładne zarządzanie gospodarką wodną.

H&M prężnie działa w temacie dbania o środowisko i zmiejszania ilości odpadów.

https://news.nike.com/news/un-climate-change-fashion-industry-charter

Nike, amerykański gigant akcesoriów sportowych, zszywa niektóre linie obuwia,
zamiast zgrzewać je razem. Dzięki temu ilość odpadów zmniejsza się o 60%.

https://www.patagonia.com/stories/dont-buy-this-jacket-black-friday-and-the-new-york-times/story-18615.html

Firma Patagonia, która produkuje specjalistyczną odzież outdoorową oraz sprzęt,
wpadła na bardzo użyteczny pomysł. Zachęca klientów do kupowania tylko tego, czego potrzebują i pomaga naprawiać stare rzeczy, aby służyły jak najdłużej.

LUMPEKSY

Choć producenci dwoją się i troją, aby przyciągnąć do siebie nowych klientów, to
jednak coraz więcej konsumentów decyduje się na zakup odzieży używanej.
Tym samym lumpeksy stają się coraz bardziej dochodowym biznesem.


Powołując się na badanie ARC Rynek i Opinie oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu,
już niemal co drugi Polak sięga po produkty z drugiej ręki. Z takiej sytuacji mogą z
pewnością cieszyć się właściciele ciucholandów, bo oznaczać to może dla nich
dużo większe przychody.

autor Aleksandra Sakowska

W końcu w second-handach można znaleźć także produkty marek premium, ale
także marek luksusowych! Jednak nie jest to jedyny powód, dla którego warto kupować ubrania w lumpeksach. Rosnąca popularność ekologicznego trybu życia również ma znaczący wpływ na wybory Polaków. Wiele osób oddaje używane przez siebie przedmioty, przeciwdziałając w ten sposób marnotrawstwu. Co więcej, blisko 20 proc. osób jest zainteresowanych wymianą z innymi. Już ponad 10 mln dorosłych Polaków ubiera się w sklepach z odzieżą używaną. Liczba działających sklepów to prawie 30 tys.

ciekawostki

autor: Nicola Javurek

Z 90 mln ton produkowanych rocznie tekstyliów (czyli ok. 80 mld sztuk ubrań) na wysypiska lub do spalarni odpadów co roku trafia 20 mln ton (to dane wyłącznie z
Unii Europejskiej i USA) i dzieje się tak, mimo że 95 proc. tych wyrzucanych ubrań
nadaje się do przetworzenia.

autor: Nicola Javurek

Popyt na ubrania jest tak rozdmuchany, że przemysł tekstylny stał się już bardziej
szkodliwy
dla przyrody niż przemysł zajmujący się obróbką ropy naftowej.
Z danych Tecnon OrbiChem wynika, że od roku 1980 produkcja tekstyliów wzrosła
trzykrotnie, choć liczba ludzi na świecie ledwo się podwoiła.

Co możemy zrobić?

autor Wiktoria Kaźmierczak

oddać

Oddawanie ubrań. Istnieją instytucje, których zapotrzebowanie na odzież jest bardzo duże. Są to głownie ośrodki dla bezdomnych, schroniska, stowarzyszenia pomocy,
noclegownie i jadłodajnie. Ubrania muszą być w stanie bardzo dobrym (czyste,
niezniszczone). W innym przypadku placówki mogą nie przyjąć ubrań. Przykładowe
placówki we Wrocławiu:

  • Schronisko św. Brata Alberta dla Bezdomnych Mężczyzn we Wrocławiu (ul. ul.
    Bogedaina 5)
  • Noclegownia św. Brata Alberta dla Bezdomnych Mężczyzn (ul. Małachowskiego 15)
  • Schronisko św. Brata Alberta w Szczodrem k. Wrocławia (ul. Trzebnicka 28)
  • Fundacja Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci (ul. Jedności Narodowej 47/47a/49a)

Sprzedać

Sprzedaż ubrań nie tylko stworzy czystki w szafie. Jest to też mała forma rozpoczęcia własnego biznesu. Jedna z najpopularniejszych aplikacji, na której znajdziecie ubrania z drugiej ręki i vintage, jest Vinted. Ubrania mogą być w stanie zadowalającym (mocno używane) jak i w stanie „nowe z metką”. Kolejnymi takimi platformami, gdzie sprzedamy ubrania, będą: Allegro, OLX, Facebook czy nawet Instagram.

wymienić (swap)

Jest to super opcja na odświeżenie szafy i pozbycia się nieużywanych ubrań. Wymiana! Zorganizowane wydarzenia, na których można wymieniać się ubraniami z innymi. Wystarczy przynieść niechciane ubrania w dobrym stanie i poszukać czegoś dla siebie 🙂

zdjęcie z profilu Facebook SWAP Wrocław – wymiana ubrań

WROCŁAW

SWAP Wrocław – wymiana ubrań – tak nazywa się strona na Facebook’u, gdzie możesz dowiedzieć się o najbliższym spotkaniu -> klik

WARSZAWA I KRAKÓW

Logo Ciuchowiska ze strony internetowej www.ciuchowisko.com.pl

ciuchowisko.com.pl – strona internetowa z datami najbliższej wymiany w Warszawie i Krakowie

Przerobienie ubrań, czyli diy (do it yourself)

Świetny sposób na nadanie ubraniom nowego życia. Wystarczy trochę wyobraźni i chęci. Fajnym sposobem będzie przerabianie Tshirt’ów metodą Tie Dye. To forma zabarwienia koszulek.

oddać

Kolejnym sposobem, na pozbycie się ubrań, jest oddawanie ich do kontenerów. Polski Czerwony Krzyż prowadzi zbiórkę tekstyliów do specjalnie oznaczonych pojemników, rozmieszczonych na terenie 16 województw, wszystkie kontenery możemy sprawdzić na mapce. Fundacja sprzedaje ubrania, finanse przekazuje na obsługę projektów pomocowych.

Jeśli jednak masz ochotę oddać ciuchy bez wychodzenia z domu, możesz zgłosić się do Ubrania do oddania. Pozbywasz się ubrań, a jednocześnie pomagasz! Wybierz, którą organizację charytatywną chcesz wesprzeć, spakuj rzeczy do kartonu i czekaj na kuriera, a ekipa Ubrania do oddania zrobi wszystko, co w ich mocy, żeby przywrócić je do ponownego obiegu.

Grafika ze strony www.ubraniadooddania.pl

kompost

Ciekawostką jest, że ubrania wykonane z tworzyw naturalnych takich jak: wełna, len,
bawełna, jedwab rozkładają się i mogą być kompostowane.

Świadome zakupy

Ostatnią rzeczą, jaką możemy zrobić, aby choć trochę przyczynić się do ochrony środowiska oraz zmniejszeniu konsumpcjonizmu to ŚWIADOMIE KUPOWAĆ. Co to znaczy?

  • kupujmy z drugiej ręki, dajemy ubraniom drugie życie
  • czytajmy metki, zwracajmy uwagę na skład
  • sprawdzajmy kraj produkcji, może miło wesprzeć lokalne marki 🙂
  • nie wyrzucajmy ubrań na śmietnik, korzystajmy z wyżej wymienionych opcji
  • kupujmy, jak naprawdę potrzebujemy, nie dajmy się kusić promocjom i zniżkom
autor: Aleksandra Sakowska, źródło profil @ubrania_do_oddanie na Instagramie

Bo najpiękniejsze jest to, co nasze, polskie.

Kornelia Rataj to polska marka odzieżowa stworzona w 2016 roku przez pochodzącą z Jeleniej Góry Kornelię Rataj. Zamówienia możemy składać online lub kupować w sklepach stacjonarnych w Warszawie – CLOUDMINE i LUI.

„Kolekcje marki całościowo powstają w Polsce z wysokiej jakości specjalnie wyselekcjonowanych tkanin, z największą dbałością o jakość wykonania i detale. Kostiumy szyte są dwuwarstwowo z wysokogatunkowej włoskiej lycry, dostępne są w kilku sezonowych kolorach. Handmade in Poland with love.

WWW.KORNELIARATAJ.COM

Czy produkcja odzieży, która jest bezpieczna dla środowiska, a my, kupując ją, możemy mieć czyste sumienie? O eko duchu marki opowiedziała nam sama założycielka – Kornelia Rataj.

Nasza marka znana jest głównie z kostiumów kąpielowych, które od tego roku produkowane są z materiału pochodzącego z recyklingu. W naszym asortymencie posiadamy również kolekcję odzieży wykonaną w z lnu, który jest w pełni biodegradowalny, a jego proces uprawy jest nieszkodliwy. Dodatkowo, produkty wysyłamy w całkowicie biodegradowalnych kopertach kurierskich. Nasze produkty powstają w sposób zrównoważony i odpowiedzialny. Tworząc produkty kierujemy się ekologicznym podejściem, które jest dla nas bardzo istotne na każdym etapie produkcji i prowadzenia marki.

Świadomy konsument wybierze strój kąpielowy marki Kornelia Rataj, który posłuży mu na lata i będzie wykonany zgodnie z duchem fairtrade. Inny kupi 6 strojów kąpielowych marki Shein o wątpliwym pochodzeniu i jakości, który szybko straci swój wygląd i kolor. Za rok powtórzy swoje zamówienie. Jak przekonać ludzi do zrownoważonej mody, zwracania uwagi na pochodzenie ubrań i ich jakość?

W moim odczuciu wszystko zaczyna się od odpowiedniej edukacji. Cieszy mnie, że coraz więcej marek, również światowych i bardzo rozpoznawalnych decyduje się na wprowadzenie rozwiązań w zrównoważonym duchu. Jest to trend, który będzie stale rosnąć na sile, a co za tym idzie, konsumenci będą bardziej świadomie podejmować decyzje zakupowe.

Jeśli chcecie sprawdzić czy macie dobre relacje ze środowiskiem mamy dla Was quiz.

Panowie w świecie ubrań

Rozmowa z dr hab Kariną Stasiuk-Krajewską o tym, czy mężczyźni myślą o ubraniach inaczej niż kobiety.

„Ubrania uogólniając obchodzą mężczyzn mniej niż kobiety, ale kiedy patrzymy na ewolucję historyczną, obchodzą mężczyzn coraz bardziej”

„mężczyznom się więcej wybacza, jeśli chodzi o niedostatki w zakresie ubioru”

Pytanie do panów: czy ubrania są dla Was ważne?

  • Wydawca: Aleksandra Sakowska
  • Wydawca techniczny: Kaja Czerkiewska
  • Redakcja: Nicola Javurek, Katarzyna Frejman, Wiktoria Kaźmierczak, Sandra Grzelak