W dzisiejszych czasach, ciężko jest przejść się ulicą i nie zauważyć człowieka, który będzie ubrany w ciekawy sposób. W społeczeństwie ludzie coraz częściej kochają eksperymentować z modą. Sam jestem jedną z tych osób! Tym artykułem chciałbym Was zaprosić do świata streetwearu oraz pokazać dlaczego moda to coś więcej, niż same ubrania!
Czym jest oraz skąd wziął się streetwear?
Streetwear to casualowy styl mody, który stawia na wygodę, a jednocześnie modną odzież, taką jak koszulki z nadrukami/wzorami, przeróżne bluzy, a przede wszystkim sneakersy. Pierwsze marki produkujące ubrania streetwearowe pojawiły się już w latach 80 w Kalifornii. To właśnie tam surferzy oraz skaterzy sprzedawali t-shirty produkowane przy użyciu sitodruku, aby promować swoje małe biznesy. Zainspirowane ulicznym stylem skaterów i surferów z Los Angeles, a także modą hip-hopową west coastu, małe sklepy deskorolkowe w Nowym Jorku zaczęły w latach 90. tworzyć własne projekty. To właśnie wtedy narodziły się legendarne marki kultury streetwear’u, czyli Supreme oraz Stussy. Firmy te w tamtych latach sprawiły, że ubrania wcale nie musiały być basicowe, a za to mogły posiadać ciekawe grafiki, które wyróżniały właścicieli z tłumu oraz dawały poczucie przynależności do danej społeczności. W latach 90 dużą popularność kulturze streetwear dała, także muzyka hip-hop, gdzie to raperzy z Nowego Jorku ubierali się w marki takie jak Carhartt, Dickies oraz Timberland, co dało początek nurtowi workwear bazującym na tak zwanych ubraniach roboczych. Oprócz firm produkujących casualowe ubrania, na rynku pojawiły się, także luksusowe marki streetwear. Jedną z pierwszych luksusowych marek współpracujących z Adidasem była w 1998 roku Jil Sander. Od tamtego momentu wraz z pojawieniem się kultury „bling” (czyli kultury flexu, przepychu) na rynek streetwearowy wkroczyły luksusowe marki takie jak Burberry, Gucci i Fendi, które pojawiały się w filmach i teledyskach hip-hopowych.
fot // Plakaty promocyjne marki Supreme i Stussy z lat 90. (Pinterest)
Streetwear i jego rodzaje
Moda uliczna (streetwear) w dzisiejszych czasach może być bardzo różna, dlatego warto znać jej najpopularniejsze rodzaje. Oto one:
- Casual – styl minimalistyczny składający się przede wszystkim z wygodnych spodni, t-shirtu, kurtki lub bluzy w neutralnym kolorze, a także sneakersów. Tutaj liczą się kroje oraz kolory ubrań, zamiast logówek.
- Workwear – styl bazujący na odzieży roboczej, czyli ubrań przeznaczonych dla robotników, rzemieślników i innych pracowników fizycznych. Mowa tutaj o markach takich jak Carhartt, Dickies, Ben Davis lub Timberland. Odzież workwear charakteryzuje się wykonaniem z trwałych materiałów, których zadaniem jest wytrzymanie codziennego zużycia przez długi czas.
- Vintage – styl wywodzący się z second handów (lumpeksów), bazujący najczęściej na vintage koszulkach z nadrukiem, jeansach np. marki Levis oraz skórzanych kurtkach. Najczęstszą inspiracją dla takich outfitów są lata 70 oraz 80.
- High Fashion/ Hypebeast – styl opierający się na odzieży pochodzącej od luksusowych marek jak np. Balenciaga lub odzieży, która jest najbardziej popularna na dany moment.
- Sneakerhead – styl polegający na bazowaniu całego swojego ubioru/zestawu tylko i wyłącznie na butach. W dzisiejszych czasach mowa tutaj najczęściej o butach takich jak np. Jordan, Dunk, Samba lub Vans.
Moda uliczna – kultura i jej młodzież
Rozmawiając o streetwearze, musimy pamiętać, że nie jest to jedynie styl mody, a także potężna kultura, która została zbudowana na wcześniej wspomnianym przeze mnie hip-hopie oraz kulturze deskorolki. Pomijając charakterystyczne postacie w historii streetwearu, takie jak np. Run-D.M.C lub Dapper Dan, które przyczyniły się do jego rozwoju, to musimy wiedziedzieć, że głównym budulcem tej kultury bez dwóch zdań była i jest młodzież. Tak było kiedyś na Brooklynie czy Harlemie, a teraz jest na całym świecie. Pozytywna energia stylu ulicznego i życia na tak zwanym streecie, szybka, ekspresyjna oraz stale rozwijającą się kultura streetwearu to właśnie młodzież. Młodzi ludzie najlepiej odnajdują się w tej dziedzinie, gdyż dzięki stylowi ulicznemu mają możliwość pobudzenia oraz rozwijania swojej kreatywności. Kiedyś moda była tylko ubraniami, na tą chwilę dzięki streetwearowi każda osoba ma szanse na wejście do świata twórczości (sztuka, muzyka, film, social media).
„Do świata sztuki trudno jest wejść z zewnątrz, jeśli nigdy tam nie byłeś lub po prostu nie dorastałeś w tego rodzaju kulturze” – słowa amerykańskiego artysty wizualnego Daniela Arshama.
Jeśli chodzi o streetwear, to tutaj każdy ma prawo do wejścia w ten świat w każdym momencie jaki sobie tylko wymarzy. Weźmy przykładowo na tapet sobie jedną z legendarnych marek mody ulicznej, czyli Palace. Zakup u nich w sklepie nawet jednej rzeczy, z ich asortymentu sprawia, że zaczynamy przynależeć do jakiejś społeczności, w tym przypadku deskorolkowo-modowej. Taki konsument bardzo często po zakupie tego przedmiotu zaczyna się interesować coraz bardziej światem mody, aplikując na różne fora internetowe lub spędzając czas w lokalnych sklepach z odzieżą uliczną, tylko po to aby mieć do czynienia z środowiskiem mody. Dzięki temu taka osoba tworzy relacje z innymi fanatykami streetwear’u rozbudowując lokalną społeczność. Ma to jak najbardziej pozytywny wpływ na młodzież, gdyż pozwala im to rozwijać swoją kreatywność w grupie. Czym większa społeczność modowa, tym większa różnorodność na ulicach jeśli chodzi o styl obywateli kraju co na pewno może ucieszyć oko niektórych.
fot // Amelia Przybylska
Styl uliczny na czasie – czyli Gen Z w twojej szafie
Jak już dobrze wiemy, świat streetwearu dominuje młodzież. W dzisiejszych czasach jest to generacja Z, która stała się w tym nurcie inspiracją dla wszystkich. To właśnie oni stylizują i nakładają na siebie najlepiej wyglądające zestawy. Wiedzę na temat różnych firm odzieżowych oraz estetyki modowej mają w małym palcu. Chcielibyście ubierać się jak największe ikony młodego pokolenia oraz poprawić swój styl uliczny?
Mam dla was kilka wskazówek!
- Eksperymentujcie i dokonujcie odważnych decyzji, jeśli chodzi o wasz styl
Starajcie się wprowadzać do swojej szafy kreatywne pomysły modowe. Nie bójcie się robić czegoś nowego. Eksperymentujcie z kolorami oraz kształtami. Odważcie się być inni, wyrażajcie swoją osobowość tworząc swój własny styl, który będzie was wyróżniał.
- Wykorzystujcie typowo streetwearowe ubrania w swoich zestawach
Styl Gen Z bardzo często opiera się na typowo ulicznych częściach garderoby, dlatego świetnym wyborem w tym wypadku będą koszulki z grafikami, szerokie/luźne spodnie, bluzy w ciekawych kolorach oraz jeansy w różnych wariantach.
- Dobierajcie akcesoria uważnie
Zwracajcie uwagę czym dopełniacie swoje outfity. Dobierajcie akcesoria uważnie, gdyż mogą one dużo zmienić w waszych zestawach.
- Bądźcie na bieżąco!
Śledźcie na bieżąco najnowsze trendy modowe, aby nie pozostać w tyle.
Streetwearowe must have w twojej szafie – VIDEO
video // Jan Jakiel – wszystkie produkty pochodzą z osobistej szafy autora
Muzyka użyta w video – Floating (z aplikacji CapCut)
Wpływ mody na nasze samopoczucie
Dowiedzieliśmy się już, że moda to nie tylko ubrania ale, także potężna kultura, a co jeśli powiem wam, że ubrania to również emocje. Moda ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie psychiczne oraz samopoczucie. Jest to jedna z rzeczy, która jest dla nas wszystkich nieoczywista, a naprawdę warto o niej pamiętać, aby umilić sobie w jakimś stopniu życie. Zacznijmy od poprawy postrzegania swojej osoby oraz pewności siebie. Jeśli jesteś osobą, która ma trudność z akceptacją swojego wyglądu lub ciała, to na pewno ubrania mogą ci w tym pomóc. Poszukując oraz eksperymentując z nowymi częściami garderoby, możemy bardzo często odnaleźć coś co wpłynie na nasze samopoczucie pozytywnie. Przykładowo, odpowiednio dopasowane spodnie oraz koszula do rodzaju naszego ciała mogą sprawić, że będziemy czuć się o wiele lepiej i pewniej ze sobą. Sięganie po styl, który jest dla nas wygodny i który przede wszystkim nam się podoba, także może być idealnym wyjściem na walkę z naszym złym samopoczuciem. Z pewnością wyruszanie z rana do pracy lub na studia w wygodnym outficie sprawi, że będziemy mieli większe chęci do działania.
Ważną kwestią jest, także odpowiednie dobieranie kolorów w swojej garderobie, gdyż paleta barw bardzo często oddziałuje właśnie na nasze emocje oraz poziom energii. Jeśli za oknem mamy piękny słoneczny dzień, to raczej lepiej sięgnąć po jasne, pozytywne kolory, które sprawią, że będziemy mogli czuć się szczęśliwi w czasie ciepłych dni. Pamiętajcie jednak, że czasami trzeba też posłuchać swojego serca i ubierać na siebie to co czujecie w danym momencie. Jeśli danego dnia czujecie, że macie ochotę ubrać się w stylu vintage, przy użyciu tylko i wyłącznie ciemnych barw to jak najbardziej to zróbcie, gdyż na pewno wpłynie to pozytywnie na wasz nastrój.
Moda pozwala nam, również wyrażać siebie, podkreślając nasz styl życia oraz umożliwiając wyrażanie naszych zainteresowań i preferencji, co może sprzyjać budowaniu pozytywnych relacji z innymi. Poprzez noszenie ubrań, które odzwierciedlają naszą indywidualność i oryginalność, możemy z pewnością zrobić dobre wrażenie na innych. Pozyskiwanie nowych znajomości oraz budowanie bliskiej relacji, dzięki dobrej prezencji może wpłynąć jedynie na plus na nasze zdrowie psychiczne.
Kilka słów więcej na ten temat opowiem nam nasz ekspert, czyli Karol Majchrzak. Jest on pasjonatem mody, jednym z założycieli Dandycore, czyli bloga o modzie męskiej, a także wykładowcą na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu.
Ciemna strona streetwear’u
Streetwear, który zawładnął całym światem stał się głównym źródłem kreatywnych projektów, tworów największych wizjonerów modowych, a także miejscem gdzie pasjonaci mogą tworzyć społeczności oraz zamieniać swoje pomysły i marzenia w rzeczywistość. Tak jak każda inna historia i ta ma swoją ciemną stronę. Streetwear to przede wszystkim jedno wielkie miejsce materializmu, słynące z obsesji na punkcie wysokich cen oraz ekskluzywności produktów. Kultura resellingu, czyli rynku wtórnego, gdzie sprzedawane są ubrania z drugiej ręki w wyższych cenach sprawiła, że konsumenci czują coraz większą chęć posiadania ubrań w ulicznym stylu i nie liczy się dla nich nic innego. Podejście takie niestety bardzo często może zepsuć człowieka, a nawet czasami doprowadzić do depresji. Moda uliczna to, także duże oddziaływanie siły wpływów na konsumentów.
Zajmijmy się teraz przykładem postaci bardzo wpływowej w świecie mody, czyli Kanye Westem. Na jego przykładzie możemy bardzo łatwo przedstawić jak mocny wpływ mają celebryci, na to co kupują pasjonaci streetwearu. W 2015 roku Kanye, jeszcze przed wydaniem swojej linii butów Yeezy, został sfotografowany przez paparazzi nosząc model butów Ultra Boost od Adidasa. Przed tą sytuacją model ten cieszył się średnim zainteresowaniem, wśród klientów marki Adidas. Po tym wydarzeniu model butów Ultra Boost wyprzedał się w mgnieniu oka, a buty, które trafiły na rynek wtórny sięgały ceną nawet do 600 dolarów. Jest to jeden z setek takich przypadków w historii streetwearu. Zjawisko to ma miejsce minium co miesiąc. Konsumenci, którzy stają się ofiarami takiej siły wpływów, mają bardzo mylne myślenie. Uważają oni, że jeśli będą nosić to samo co Kanye West, to mogą być lepsi od innych lub być jak sam Ye. Streetwear to, także świat kontrowersyjnych trendów. Od projektów domu mody Balenciaga, aż po stare projekty rapera Tylera The Creatora i jego marki odzieżowej Golf Wang. W dzisiejszych czasach w modzie ulicznej bardzo popularne jest gloryfikowanie przemocy i kryminalnej strony życia. Niektóre z firm streetwear wykorzystują na swoich ubraniach zdjęcia związane z przestępczością, narkotykami lub przemocą, aby móc wywołać viral w social mediach. Trendy tego typu budzą duże obawy etyczne dotyczące wpływu mody na ludzki mózg.
Moje ulubione streetwearowe skarby modowe
Przez wiele lat od kiedy interesuje się modą uliczną udało mi się uzbierać wiele unikatowych ubrań w mojej szafie. Moimi największymi perełkami w kolekcji są koszula flanelowa marki Needles oraz kamizelka marki Our Legacy. Obie te rzeczy są bardzo unikatowe ze względu na swój sposób wykonania. Koszula marki Needles jest wykonana z szytych ze sobą siedmiu różnych koszul flanelowych, tworząc artystyczny chaos. Za to kamizelka marki Our Legacy stworzona jest z sierści alpaki.
A jakie są wasze największe skarby modowe w szafie? Dajcie znać w komentarzach!
Skład redakcji
Jan Jakiel – redaktor wydania, research, autor tekstu, zdjęcia, video, szablon Figma
Patrycja Pakos – edytorka tekstu
Nikola Jackowska – audio
Maja Żaczek – redaktor techniczna, zdjęcia
Kamil Nikodem – audio
Źródła
- https://www.theillest.pl/co-to-jest-workwear/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Streetwear
- https://lookpremium.pl/jak-ubrania-moga-wplywac-na-nasze-samopoczucie-i-pewnosc-siebie
- https://basic-magazine.com/the-history-of-streetwear/
- https://www.capcut.com/pl-pl/
- https://pl.pinterest.com/